Vlado Staněk, vlado@vlado.cz
Tento článek lze volně šířit jen se svolením autora.
Obsah |
Některé vaše dotazy, které nám kladete
prostřednictvím rubriky Nad dopisy diváků, se týkají používání dvojrozměrných
zásuvek ve trueSpace. Proto jsme se rozhodli jim věnovat 3. lekci magazínu 3D
REVUE. Od verze 2 podporuje trueSpace technologii plug-in používaných k úpravám obrazu po renderování. Zásuvky podporují standard 32-bitových filtrů pro Adobe Photoshop. Existují zde však určitá omezení. Některé zásuvky potřebují od programu, ve kterém běží, k zadání vstupních údajů určité informace. Například náhledový obrázek. Vzhledem k tomu, že náhledový obraz se vytváří až samotným renderingem, v době aplikace zásuvky není k dispozici. Zkrátka ne všechny plug-iny lze použít. Aplikování dvojrozměrných filtrů na renderovaný obrázek se nazývá "post-processing". Podívejme se na post-processing blíže.
|
Proč používat 2D zásuvky v trueSpace? |
Důvodů je
několik. Jednak můžeme chtít aplikovat na výsledný obraz nebo jeho část nějaký
zajímavý efekt. Nabízí se například možnost šumu, který simuluje zrnění
starého filmu a výsledné animaci dodává zastaralý nádech černobílého filmu
z archívu. Dalším důvodem je například potřeba dosáhnout realističtějších výsledků při renderingu scény. Již jsme se na stránkách 3D REVUE zabývali problémem příliš ostrých kontur stínů. V jednoduchých scénách je můžeme odstranit pomocí adekvátního filtru nejlépe Gaussovým rozostřením. Tento filtr rozmazává ostré hrany obrazu plynule nastavitelnou silou. Stejně lze Gaussovo rozostření aplikovat na objekty mimo zorný bod oka. Z fotografií víme, že se předměty příliš blízko anebo příliš daleko od bodu, kam se oko potažmo objektiv kamery zaměřuje, jeví jako rozostřené, rozmazané. trueSpace tuto nedokonalost oka umí simulovat přímo během renderingu (v dialogovém okně renderování do souboru část hloubka záběru - Depth of Field). Nicméně takto získané výsledky nevypadají příliš věrohodně, a proto je lépe sáhnout po realističtějším postupu pomocí dvojrozměrných filtrů. Pomocí nového editoru klíčových rámečků (KFE) z verze 3.1 je možné aplikované filtry dokonce i animovat. Při
prvním spuštění anebo prvým kliknutím na ikonu 2D zásuvek vyvoláme dialog s
nastavením. Vyvolejme si dialogové okno 2D zásuvek kliknutím na příslušnou ikonu. Dialog obsahuje čtyři řádky - čtyři různé filtry mohou najednou ovlivňovat scénu. V prvním sloupci vybereme z nabízených filtrů, které trueSpace našel. Další tlačítko zobrazí některé dostupné informace o konkrétním filtru. Následující volba určuje způsob aplikace filtru do scény pomocí masek. O tom se záhy zmíníme. Do následujícího okénka se zapisuje objekt, který je základem pro vytváření masky. Nakonec upřesníme způsob výpočtu filtru (opět rozebereme podrobněji). Dvě políčka pro barvu popředí a pozadí jsou zde k dispozici těm filtrům, které tyto dvě barvy vyžadují jako vstupní data. |
Masky a aplikace filtrů |
Jak jsme si
řekli, filtr je aplikován na scénu po jejím vyrenderování. Jak tedy určit, která
část obrazu bude filtrem měněna a která zůstane původní? Jde to právě cestou vymaskování některé části scény. Abychom ovlivnili účinkem 2D zásuvky jen nějaký objekt, pak se ujistíme, že je aktivní, a v dialogovém okně 2D zásuvek zvolíme vytvoření masky podle objektu (Obj mask). V sousedním okénku se objeví jméno objektu. Možnosti pro maskování jsou:
Pokud aplikujeme filtr s maskou, můžeme si vybrat, zda má být filtr aplikován na celou scénu a pak z něj vymaskován výsledek, anebo chceme filtr aplikovat důsledně jen v oblasti masky (tedy Filter image/Filter mask). Některé 2D zásuvky totiž mohou podávat odlišné výsledky když je nejdříve aplikujeme a pak maskujeme, anebo nejdříve maskujeme a pak aplikujeme. |
Na voňavé mýtině v lese |
Podívejme se, jak vytvořit rozmazaný
objekt v popředí scény. Budeme potřebovat filtr pro Gaussovo rozostření a
správně nakonfigurovanou cestu k tomuto filtru. My jsme použili Gaussovo
rozostření, které je součástí KPT PowerToys 3. Blíže kameře, jakoby stranou záběru
umístíme další stromy. Můžeme aplikovat komplikované povrchy, abychom si
prověřili způsob fungování zásuvného filtru. Sílu efektu rozostření určíme v
dialogu 2D zásuvky, který se po její aktivaci zobrazí.
|
Některé užitečné filtry |
Filtrů se
neustále vytváří nepřeberné množství. Mnohé se dodávají v balících s
grafickými 2D programy. My můžeme snad jen doporučit například sdy filtrů Kai's
Power Toys nebo Sweet Flux Collection. Pro trueSpace se najdete zajímavé filtry na stránkách Axion Software. Zde jsou nabízeny filtr GLOW (vytváří jakousi světelnou auru okolo objektů) anebo LENS FLARE (filtr, který simuluje odlesk čoček v objektivu kamery). Dvojrozměrné zásuvky mohou výrazně vylepšit vaše vymodelované scény. Ale pozor! Pamatujte, že méně je někdy více a scéna plná pestrobarevných tvarů a divokých efektů není vždy tou nejlepší cestou ke kráse a estetice. Hodně zdaru! |