Obsah |
V
následujícím článku vás chceme seznámit s novými možnostmi tvorby
panoramatických snímků. Nejprve se podíváme na tradiční metody tvorby panoramat, a
poté je porovnáme s metodami současnými.
Panorama galerie
Tradiční metody
Moderní nástroje
Pracovní postup
Závěr a odkazy
Zpět
|
Panorama galerie |
Zde je ukázka
panoramatického záběru (nahrání JAVA Appletu může chvíli trvat).
Kliknutím a tažením myší na snímku lze panoramatem otáčet, stisknete-li
zároveň klávesu Shift nebo Ctrl, můžete se přiblížit k obrazu nebo naopak od něj
vzdálit.
O vzniku pojednává tento článek. Pokud máte o panoramatickou
fotografii bližší zájem, kontaktujte, prosím některého z autorů, anebo
přímo grafické studio VLADO, které
tvorbu panoramat nově nabízí.
Go |
Tradiční metody |
1. Ruční
skládání a lepení samostatných fotografií, pořízených ze stativu běžným
fotoaparátem.
Výhody |
Nevýhody |
- stačí běžná fotografická výbava
|
- nelze dosáhnout kvalitní výstup u
předloh s blízkými vodorovnými liniemi
- pracná a časově náročná část při
skládání a lepení
- viditelné místo lepeného spoje
|
2. Použití specializovaného
panoramatického fotoaparátu (např. Noblex, Linhof Technorama).
Výhody |
Nevýhody |
- rychlá expozice (důležité např. u
pohybových scén)
- kvalitní záznam bez viditelných spojů
|
- specializované, a tudíž relativně
drahé fotografické vybavení
- u běžných komerčně dostupných
zařízení nelze dosáhnout širšího úhlu záběru než 180°
|
Go |
Moderní nástroje |
Nevýhody
tradičních metod lze překonat začleněním specializovaného software do tvůrčího
řetězce.
V současnosti existují dva konkurenční systémy, které v oblasti zpracování
panoramatických snímků nabízejí totéž a jsou zároveň běžně komerčně
dostupné.
- Formát QuickTime VR (je součástí
QuickTime 3.0) od Apple definuje 3D scény (zahrnující panorama, 3D objekty, aktivní
odkazy, animace, zvuk, video, VRML). Prohlížet výsledky můžete jak na platformě
Macintosh, tak i ve Windows (95, 98, NT) po nainstalování rozšíření QuickTime 3.0.
Vývojářský nástroj QuickTime VR Authoring Studio pro tvorbu 3D scén (i panoramat)
lze provozovat zatím pouze na platformě Macintosh.
- Software firmy Live Picture umožňuje
vytvářet v podstatě totéž, co QuickTime VR, avšak výsledky si můžete prohlížet
na jakémkoliv systému s WWW prohlížečem, jenž podporuje Java applety. Pro
nejrozšířenější prohlížeče Netscape a Internet Explorer existují i pluginy (v
současnosti Live Picture Viewer 3.2), které jsou výkonnější a mají i více
možností při manipulaci s 3D scénami.
Vývojářský nástroj Reality Studio, jehož součástí je PhotoVista (panorama), lze
provozovat naopak pouze na platformě PC Windows 95/98/NT
Předpokladem využití
programových nástrojů je digitalizace obrazu
Možností je několik jako např.: skenování papírových předloh, skenování dia
nebo negativních filmů, digitalizace videozáznamů. Nejjednodušší způsob
pořízení digitalizovaného obrazu je snímání a přenos elektronického souboru z
digitálních fotoaparátů, ale také nejméně kvalitní, pokud nemáte milion korun
českých na digitální snímací stěnu of firem Kodak, Scitex nebo Dicomed.
Na obrázku je krásně vystižen princip
promítání panoramatického snímku na osobním počítači.
Představte si, že obrazový pás složený z jednotlivých záběrů je nanesen
na povrch válce. Pozorovatel si jej prohlíží ze středu válce. Otočením kamery si
může prohlédnout jakékoliv místo panoramatu. Programová realizace funkcí kamery je
pro uživatele naštěstí mnohem příjemnější.
Go |
Pracovní postup |
V
následující ukázce popíšeme postup při tvorbě jednoho panoramatického snímku.
Předpokladem pro práci je fotografický aparát, skener, osobní počítač, software
pro tvorbu panoramat (pro PC s Windows 95 je to Live Picture PhotoVista) a trpělivost. 1. Fotografování předlohy
- v naší ukázce byla použita jednooká
zrcadlovka na kinofilm, se širokoúhlým objektivem 20mm,
- pro celé panorama 360° bylo na
diapozitivní film pro umělé světlo nasnímáno 10 snímků na výšku (sousední
snímky se musí překrývat o 30% své šířky),
- důležité je dodržet vodorovnou polohu
osy objektivu pomocí vodováhy,
- maximální kvalita snímků v této fázi
je základním předpokladem, bez kterého nemá smysl vážně pokračovat v tvorbě
panoramat,
2. Převod snímků do
počítače a jejich úprava
(jas, kontrast, ostrost, barevné podání)
- v našem příkladu jsme provedli
digitalizaci snímků pomocí filmového skeneru, zmenšené ukázky jednotlivých
snímků vidíte dole,
- všimněte si rozdílné barvy zdi u
snímku vlevo a ostatních tří snímků, takovéto závady je nutné upravit v
počítači ještě před vlastní tvorbou panoramatu pomocí programů jako Adobe
Photoshop, Corel PhotoPaint, Paint Shop Pro, apod.
3. Spojení jednotlivých
fotografií do panoramatického snímku s rozsahem až 360°
- byl použit speciální software Live
Picture PhotoVista:
- pokud jste provedli pečlivě předchozí
dva kroky, lze se již spolehnout na automatický proces spojení snímků, jejich
zarovnání, začištění přechodů mezi snímky a prostorové transformace na povrch
válce,
- na ukázce vidíte dva snímky již
spojené a třetí snímek připravený pro manuální zarovnání,
4. Uložení panoramatického
snímku ve formátu vhodném pro publikování na WWW stránkách, na CD-ROM nebo
lokálním disku
(JPEG, FlashPix):
- na snímku vidíte výsledek programu
PhotoVista - rozbalený povrch válce s fotografiemi - tento obraz je zdrojem pro
speciální prohlížecí software, který vám promítá vybraný úsek obrazu, avšak
bez deformací (v prohlížeči dochází opět ke zpětné transformaci obrazu na 2D
rovinu)
5. Výsledek lze prohlížet ve
WWW prohlížeči
Kliknutím a tažením myší na snímku lze panoramatem otáčet, stisknete-li
zároveň klávesu Shift nebo Ctrl, můžete se přiblížit k obrazu nebo naopak od něj
vzdálit.
Go |
Závěr a odkazy |
Popsané
spojení klasické fotografické techniky a moderních programových nástrojů dává i
do rukou většiny fotografů mocný nástroj k uskutečnění rozmanitých záměrů.
- Amatérům umožní vytvořit nejen
obyčejné leč velmi působivé panoramatické záběry, které byly, jsou a budou kvůli
cenám speciálních fotoaparátů velmi nedostupné, ale i složité scény složené ze
záběrů např. z různých období růstu jejich ratolestí v obývacím pokoji, na
chalupě, či u dědečka.
- Pokročilým amatérům a profesionálům
dává možnosti tvorby živých knih, které se dají použít i jako reklamní
materiály zvláště v cestovním ruchu.
- Obce a nejrůznější organizace mohou
zaznamenat postupný vývoj svůj i svých výrobních programů.
- V neposlední řadě bude jistě
zajímavé využití pro tvorbu opravdových multimediálních výukových pomůcek
zvláště pro vědy o životě.
Zmíněné programové nástroje
konečně umožňují překonat omezení fotografie již implicitně daná v jejích
fyzikálních principech a technických možnostech.
Zmiňované programy pro tvorbu panoramat
jsou pouze malou součástí mnohem komplexnějších systémů pro tvorbu 3D scén. 3D
scény se skládají z následujících komponent:
- panoramatické snímky,
- 3D objekty, které lze do scén vkládat a
prohlížet si je ze všech stran,
- aktivní odkazy, jež umožňují
přecházet mezi scénami a simulovat tak např. procházku galerií,
- zvukovým záznamem lze scénu také
ozvučit ve všech běžných formátech,
- animace nebo videozáznamy ve formátu AVI
nebo QuickTime.
Z výše uvedeného vyplývá, že tvorba
panoramat je pouze jednou malou částí složitějšího procesu tvorby 3D scén.
Příště si můžeme předvést přípravu 3D objektů, kde se obchází nutnost
modelování tvaru předmětu fotografováním skutečné předlohy.
Pokud máte zájem o bližší informace o možnostech 3D panoramat,
kontaktujte prosím Ing. Miroslava
Fridricha, anebo přímo grafické studio VLADO,
které tvorbu panoramat nově nabízí.
Seznam odkazů
Popis
systému QuickTime 3.0
Live Picture (firemní web)
Firemní odkazy
Panter (Ing. Miroslav Fridrich)
Grafické studio VLADO (rádi Vám
panoramatické snímky připravíme)
Go |