Ing. Libor ŠTOLC - PC Design, stolc@writeme.com
Vlado Staněk, vlado@vlado.cz
Tento článek lze volně šířit jen se svolením
šéfredaktora.
Roman Ormandy: |
3D REVUE pro Vás přeložila
zprávu Raymonda Ormandyho (prezidenta firmy Caligari) týkající se trueSpace. 'Vážení přátelé, Rád bych se s vámi podělil on několik informací. Především mám pocit, že jsme s trueSpace 4 odvedi dobrou práci, o čemž svědčí mohutné ohlasy v tisku a výrazně zlepšená kvalita prací zaslaných do naší galerie. TSML (pozn.: trueSpace Mailing List) čtu pravidelně a jsem si vědom. že musíme být ještě lepší. V blízké budoucnosti vypustíme upgrade na trueSpace 4.2, který bude registrovaným vlastníkům trueSpace 4 k dispozici zdarma. Proces vývoje software probíhá průběžně dál. V této oblasti máme, dle mého názoru, silnou a stabilní základnu R&D (pozn.: výzkum a vývoj) a cíl připravovat ten nejlepší 3D software. To se nedá říci o ostatních vývojářích 3D programů. Společnosti Newtek, Kinetix a Meta Creations prošly všechny změnou vrcholného managementu, Kinetix prochází hlubokou restrukturalizací kvůli akvizici Discreet, Newtek a Meta Creations ztratily své CEO (pozn.: nejvyšší manager) a propustily významný počet zaměstnanců. Uznávám jejich produkty a kvalitu jejich technických týmů, ale tyto společnosti vedle 3D vytvářejí také mnoho 2D aplikací, což jejich zájmy a snahu v 3D oslabuje. My tady v Caligari se snažíme o jediné: nejlepší 3D modelování, animaci a renderování, nejlepší 3D interface a nejrychlejší 3D akceleraci (tedy pět věcí :-)) a tento kurz udržíme až k vítězství. Když vzpomenu silné podpory 3rd party vývojářů (pozn.: přispívají zásuvnými moduly, apod.) a podpory vaší, nemám o výsledku žádných pochyb. Rád bych pogratulovat Geoffu Holmanovi k vítězství naší megasoutěže. Je stále lepší a lepší. I přes technické problémy jsme obdrželi oslovující práce. Vítězné dílo mělo přibližně 20 000 polygonů a obrovské textury s vysokým rozlišením, takže na počítači PII jsme dosahovali jen 3-4 frames/sec a to i přes instalovaný kvalitní 3D akcelerátor. Dříve než zvoláte „zpět k drátovému modelu!" dovolte mi zmínit, že máme v naší laboratoři připravenou verzi trueSpace optimalizovanou pro PIII, na které stejná scéna běží na 16 frames/sec pod Direct 3D a s kartou Banshee 3D. Tvrdě pracujeme na další významné verzi trueSpace. Zatím nemohu podat mnoho bližších informací, ale řeknu, že do ní chceme implementovat významně více připomínek a návrhů od vás, než jsme tak učinili ve verzi 3 a 4. S trueSpace 3 a 4 jsme chtěli dostihnou a předběhnout možnosti „velkých hochů" a - po pravdě řečeno - zvládli jsme to. Nejsme připraveni zastavit vývoj. Naopak se více než v předešlé verzi zaměříme na jeho použitelnost v produkci. Závěrem bych rád představil nový produkt ve vývoji, jehož beta verze (pozn.: testovací) bude brzy k dispozici. iSpace je nástroj určený web designérům pro vytváření 3D stránek. Není založen na VRML, ale je těsně spjat s běžnými HTML editory jako je Frontpage. Grafik bude schopen převést svou 2D HTML stránku do plně renderovaného a animovaného HTML dokumentu jen několika kliknutími myši za pomoci připravených šablon. Zatímco většina z vás očekává další významnou verzi trueSpace, někteří mají možná přítele, který se zabývá návrhy 2D webových stránek, aniž by věděl, že díky iSpace může velice snadno a rychle svůj website obohatit 3D grafikou. Je-li tomu tak, hledáme beta testery našeho produktu. Předchozí zkušenosti s 3D nejsou podmínkou, ve skutečnosti preferujeme nováčky. Pokud máte zájem o beta testování, kontaktujte prosím steve@caligari.com. iSpace bude stát $199. Navzdory své jednoduchosti bude iSpace mít implementovány některé pěkné funkce, které také brzy uvítáte v budoucí verzi trueSpace. Málem bych zapomněl: pluSpack2 je téměř hotov a my jej vypustíme během několika dní. Stejně jako velice úspěšný pluSpack1, je „napakován" dobrými věcmi.' Roman Ormandy 3D REVUE: trueSpace Mailing List (TSML) je emailová diskuze provozovaná na stránkách www.caligari.com. Pro zájemce o aktuální informace ji vřele doporučujeme. |