ATSOR alias Rostislav Býček
http://freeweb.coco.cz/atsor/animace.htm
Tento článek lze volně šířit jen se svolením
šéfredaktora.
Obsah |
Tento návod
je psán pro trueSpace3, ale měl by fungovat i na trueSpace2 a snad i na trueSpace1 -
používá to snad ještě někdo? Jistě jste už někdy viděli krásnou galaxii v 3DSMAXu, nebo i v trueSpace, ale ta byla vyrobena pomocí velkého množství malých kuliček. Taková galaxie je sice pěkná, ale zkuste s ní pohybovat na PC 200Mhz, natož na slabším. To prostě NEJDE! Jedním řešením je umístit do prostoru plochu a na tu namapovat texturu galaxie získanou z nějaké pěkné fotky. Toto však použijete tak maximálně na statický rendering nebo do animace, kde galaxie není středem zájmu.
|
Příprava textury |
Já jsem
chtěl pěknou galaxii, s kterou budu moci otáčet, prolétat kolem ní, aby to všechno
vypadalo pěkně plasticky a hlavně aby se s tím dalo pracovat i na mém PC 233Mhz.
Poté mě zasáhl záblesk múzy. Místo kuliček na složení galaxie použiji pixely na
transparentní textuře! Nejprve budete potřebovat texturu podle obrázku jedna. Upozornění: Nepoužívejte tuto texturu a vyrobte si svoji. Nebylo by pěkné vidět v několika různých animacích stejnou galaxii :-) Texturu vyrobíte jednoduše. Udělejte si v jakémkoliv bitmapovém editoru mapu tak cca 100 x 100 pixelů a pozadí udělejte stoprocentně černé (důležité). Potom si jen zvolíte barvu jakou budete chtít mít galaxii a pomocí nástroje sprej udělejte něco podobného jako obrázek jedna s hustým středem a řídkým okrajem. Nyní přijde na řadu trueSpace a jeho IMAGE UTILITIES v položce menu EDIT (obrázek 2). Jako input image zvolíte právě vyrobenou texturu (doporučuji jen formáty s neztrátovou kompresí - TGA, BMP, a tak). Jako alfa konverzi nastavte black (černá) a uložte texturu v transparentním formátu položkou convert image.
|
Vytvoření modelu |
Texturu máme
připravenou a tak hrr do samotného 3D modelu. Zvolte si pohled svrchu...no dobře, tak
tedy každý podle toho jak se mu lépe pracuje. Zvolte položku regular polygon, nastavte
počet stran tak alespoň na 12 a vytvořte kulatou placku tak asi
4 x 4 metry. Namapujte na ni transparentní texturu s tečkami coby
hvězdy. Již teď by jste měli vidět jak je textura průhledná jen s viditelnými
hvězdami. Takto vytvořenou placku dvakrát zkopírujte. Jednu kopii posuňte nahoru o
15 centimetrů, zmenšete na 3 metry a otočte o 30 stupňů v ose. Druhou
kopii posuňte o 30 centimetrů (15 cm nad první kopií), zmenšete na
2 metry a otočte o 60 stupňů. To samé udělejte od středu i na druhou
stranu dolů a samozřejmě rotujte na opačnou stranu, aby bylo zajištěno promíchání
textury. Tím by se zdálo že je galaxie hotová, ale v tomto stavu by jste se na ni mohli dívat jen z jistého náklonu a při kolmém pohledu z boku by se vám ztrácela. Proto je nutné umístit ještě dvě oblé placky spojené do kříže kolmo na galaxii. Dejte si přímý boční pohled a zkopírujte si hlavní středový kotouč galaxie, a otočte ho kolmo ke galaxii. Poté si nastavte pohled z druhého boku a vidíte jak kotouč nepřirozeně vylézá z galaxie. Tak jej jednoduše pomůckou pro změnu velikosti upravte do tvaru galaxie. Nyní jej zkopírujte a otočte o 90 stupňů do druhé osy. Pokud budete chtít pohledy přímo v jádru galaxie, bude nutno si u těchto pomocných oválů pohrát s namapováním a offsetem textury, aby na ní hvězdy nevypadaly moc zploštěle. Pokud budete mít v kameře jen celkové záběry galaxie tak si s tím nemusíte lámat hlavu. Vím, že můj krkolomný popis asi každý nepochopí hned, proto je tu obrázek 3, ze kterého by celá konstrukce galaxie měla být patrná. |
"Vzhůru ke hvězdám!" |
Takto vytvořená galaxie se dá docela svižně animovat a vypadá při pohybu plasticky. Její konstrukce se dá samozřejmě dále rozvíjet. Nemusíte zůstat u tvaru kruhu, můžete udělat více pater, použít jinou texturu, pohrát si se světelnými zdroji atd atd.. PS: Pro uživatele trueSpace4. Scénu s galaxií vytvořenou v trueSpace3 jsem zkusil přenést do trueSpace4, který má již úplně jiný způsob práce s transparencí. Měl jsem docela problém docílit stejného vzhledu galaxie jako v trueSpace3. V trueSpace4 je potřeba si s tím opět trochu pohrát a doladit. Poznámka redakce: O nových vlastnostech transparence v trueSpace4 bude pojednávat příští číslo 3D REVUE. |