Vlado Staněk, vlado@vlado.cz
Tento článek lze volně šířit jen se svolením autora.
Upgrade na trueSpace 3.1 |
Registrovaným
uživatelům přináší firma Caligari možnost provést upgrade trueSpace 3 na
verzi 3.1 přímo z jejich webové stránky www.caligari.com.
Tento upgrade rozhodně doporučujeme, protože verze 3.1 přináší mnoho významných
zlepšení. Podrobně o nich pojednáme v některém z dalších článků magazínu 3D Revue. Dnes se blíže podíváme na zcela nový editor klíčových rámečků (Keyframe Editor, KFE), který doznal přechodem na verzi 3.1 kompletně nové zpracování. Pokud měl trueSpace nějakou slabinu, pak jistě šlo o nepřehledné ovládání animovaných objektů na scéně. Důkazem tohoto faktu je několik tipů, které si uživatelé museli vymyslet, jako záplatu na nedokonalý editor KFE.
|
Nový vzhled editoru KFE |
Nový interface editoru KFE je založen
na přehledném principu stromové struktury. Levé okno zobrazuje objekty, světla,
kamery, osy XYZ či animované zásuvky (plug-in). "Dcerou" každého objektu je
jeho animace. Ikona zobrazuje typ animace.
|
Ovládací lišta |
První
tlačítko ovládací lišty umožňuje odfiltrovat nebo naopak přidat zobrazované prvky
v levém stromovém sloupci. Je možné, aby se zde objevily jen objekty animované, lze
přidat i světla a zásuvky (plug-in), osy objektů. Následuje série standardních nástrojů vyjmi, kopíruj, vlož. V další skupině jsou tlačítka pro aktualizaci panelu, vymazání objektu a rozvinutí/svinutí skrytých větví seznamu. Pokud máme připravenu pohybovou stopu (tlustou čáru), můžeme pomocí další tří tlačítek připravenou akci 1. zopakovat, 2. spustit pozpátku anebo 3. zopakovat pozpátku. Ostré závorky dalších dvou tlačítek mění měřítko časové osy. Nakonec jsou na liště standardní tlačítka pro pohybu animací, jak je známe ze starého panelu animace v trueSpace. Některé technické informace o animaci najdeme ve spodní části KFE. Jde o celkovou dobu trvání a počet rámečků animace.
|
Tip 3D Revue |
Editor
klíčových rámečků se hodí nejen pro ovládání animace. Díky jasné a přehledné
struktuře, která snadno zachycuje hierarchické uspořádání objektů na scéně, jej
můžeme využít pro jasnou orientaci. Máme-li například model "kniha" složený z "listů", "předsádky" a "hřbetu" a rozhodneme se například změnit jen barvu hřbetu, není třeba složitě bloudit po scéně, zanořovat se do hierarchicky uskupených objektů (Glue as Child, Glue as Sibling), ale jedním kliknutím myši na příslušný objekt (hřbet) v KFE jej snadno aktivovat a potáhnout novou barvou. Tato technika významně pomohla například při vytváření modelů brožury "Český jazyk" ve studiu VLADO. Scénu si můžete prohlédnout v sekci [galerie]. |